Honda CR-V – jak działa inteligentny wybór trybów jazdy?

dodano: 07.05.2019

Honda CR-V doczekała się w końcu europejskiego debiutu swojej wersji hybrydowej. A ponieważ producent nie zadowala się półśrodkami, wprowadzając na rynek europejski swojego flagowego SUV-a w wersji hybrydowej, wyposażył go w najlepszy z możliwych napędów.

 

Części składowe napędu CR-V Hybrid

 

Hybrydowa Honda CR-V ma dwulitrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona o mocy 145 KM oraz silnik elektryczny o mocy 184 KM. Bateria litowo-jonowa o pojemności 1,6 kWh charakteryzuje się wysoką wydajnością, a także szybkością ładowania. Układ napędowy Hondy CR-V nie posiada w układzie małego dodatkowego silniczka spalinowego, którego zadaniem w innych konstrukcjach jest doładowywanie akumulatora. W Hondzie tę funkcję pełni silnik główny, który po odłączeniu (w momencie, kiedy jego moment obrotowy nie jest potrzebny do napędzania auta) ładuje akumulator za pomocą drugiego silnika elektrycznego pełniącego funkcję prądnicy.

 

Jak działa hybrydowy silnik Hondy?

 

Podczas jazdy z niewielką prędkością na przykład w korku, auto porusza się dzięki energii elektrycznej, która zmagazynowana jest w baterii SUV-a. Jazda w zakresie prędkości 20 do 70 km/h wymaga przejścia w tryb mieszany określany też jako „EKO”. W trybie tym wykorzystywany jest silnik spalinowy z doładowaniem elektrycznym. Powyżej tej prędkości samochód napędzany jest głównie silnikiem spalinowym, a silnik elektryczny może być użyty jako dodatkowe źródło mocy, kiedy konieczne jest wykonanie wyjątkowo dynamicznego manewru. Oczywiście w każdym z wymienionych trybów aktywnie działa system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, który ładuje baterię.

 

i-MMD

 

Hybryd na rynku jest już wiele, ale CR-V'ka jest pod jednym względem przełomowa. Inżynierowie Hondy opracowali inteligentny system wyboru trybu jazdy zwany i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive), który zdejmuje z kierowcy odpowiedzialność za wybór rodzaju napędu w trakcie jazdy. Jest to o tyle istotne, że pomimo automatycznych skrzyń biegów w samochodach hybrydowych, to kierujący i tak przeważnie muszą skupić się nieustannie na nastawieniu samochodu w odpowiedniej konfiguracji zasilania.

Wprowadzenie autonomicznego systemu jest niezwykle istotne nie tylko z punktu widzenia wygody. Wielu kierowców nie ma wystarczających umiejętności, aby trafnie określić, w jakim trybie powinni się poruszać. Część z nich nawet do końca nie wie, czym tak naprawdę jest hybryda i jak działa. Często powoduje to niepotrzebne lub nadmiernie spalanie benzyny, lub odwrotnie – rozładowywanie elektrycznego akumulatora.