Skrzynia DCT – skąd jej popularność?

dodano: 27.06.2019

Skrzynie DCT oferowane przez Hondę to całkowicie nowatorskie rozwiązanie w świecie motocykli. Choć dwusprzęgłowa automatyczna przekładnia zaprezentowana w 2010 roku wzbudzała mnóstwo kontrowersji, dziś przekonuje do siebie coraz większe grono motocyklistów. Dlaczego? Czy warto rozważyć zakup motocykla wyposażonego w to rozwiązanie?

 

Wygoda

 

Mimo iż technicznie DCT (Dual Clutch Transmission) jest skrzynią automatyczną, pozytywnie wyróżnia się na tle rozwiązań konkurencji. Między innymi dzięki temu, że oferuje bezprecedensową płynność zmiany biegów. Jest to efekt zastosowania zestawu dwusprzęgłowego, który podobnie jak w samochodowej skrzyni DSG pozwala na zmianę biegów bez przerw w przenoszeniu napędu. Jest to możliwe dzięki podwojeniu przełożeń w skrzyni i dwóch sprzęgieł – mamy niejako dwa biegi włączone w tym samym czasie. Zapewnia to lepsze wrażenia z jazdy i doskonale sprawdza się w ruchu miejskim.

 

Kiedy jednak mamy ochotę na samodzielne decydowanie o tym, na jakim biegu jedziemy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać opcję manualną. Poza tym skrzynie DCT oferują tryb Automat Drive i Automat Sport - do jazdy codziennej i sportowej.

 

Trwałość i zużycie paliwa

 

Rzecz, która może budzić największe obawy, to trwałość takiej konstrukcji. Nikt przecież nie chciałby płacić tysięcy złotych za uszkodzoną przekładnię, która w dodatku jest trudna w naprawie. Na szczęście nie ma powodów do obaw. Nie brakuje posiadaczy motocykli z ogromnymi przebiegami, którzy nie narzekają na pracę motocykli Hondy ze skrzynią DCT. W gruncie rzeczy jej konstrukcja nie jest aż tak skomplikowana – to dwie skrzynie biegów, dwa sprzęgła i bęben wybierający, dźwignia zmiany biegów zastąpiona jest silniczkiem elektrycznym.

 

Statystyki pokazują również, że jeśli chodzi o zużycie paliwa wyniki są bardzo dobre – większość modeli ze skrzyniami DCT spala porównywalne, jeśli nie mniejsze ilości paliwa co manualne odpowiedniki.

 

Modele Hondy ze skrzynią DCT to:

• VFR1200X/F,

• Africa Twin,

• NM4,

• NC750X/S,

• Integra,

• CTX700/N,

• VFR800X,

• CRF450L,

• CB500X,

• CRF250L/Rally.