Historia Hondy w F1

dodano: 18.11.2019

„Honda szybsza niż wygląda” to takie popularne w motoryzacyjnym środowisku, trochę prześmiewcze powiedzonko. Jednak wiele w nim prawdy. Soichiro Honda uwielbiał szybką jazdę i motorsport. Sam brał udział w wyścigach. Nic więc dziwnego, że budując swoje motoryzacyjne imperium, bardzo dużą wartość nadawał również rywalizacji sportowej. Samochody i motocykle Hondy, nawet w cywilnych wersjach nastawione były na znakomite prowadzenie, ponadprzeciętne osiągi i ogromną przyjemność z jazdy. Lecz to właśnie ten prawdziwy motorsport napędzał wizję Soichiro i stanowił solidne podwaliny pod rodowód całej japońskiej marki. Pojazdy Hondy startowały w wielu seriach wyścigowych, a w tym artykule prześledzimy sobie całą burzliwą historię w Formule 1 - królowej sportów motorowych!

Japoński rodzynek w stawce (1964-1968)

Przygoda Hondy w F1 rozpoczęła się już w 1964 roku, a więc 16 lat po oficjalnym stworzeniu marki Honda Motor Company i tylko ROK po wejściu na rynek produkcji samochodów! W dyscyplinie zdominowanej przez europejskich konstruktorów było to nie lada wyczynem i niespodzianką, która spowodowała niemałe zdumienie w całym elitarnym środowisku formuły pierwszej. Zaskoczenie było tym większe, że Honda postawiła na konstrukcje bolidu oraz silnik własnej produkcji. W tamtym okresie jedynie Ferrari i British Racing Motors mogły poszczycić się takim rozwiązaniem, a były to teamy z bogatą historią wyścigową, zaawansowanym zapleczem i dużo większym budżetem.

Pierwsze zwycięstwo Hondy w Formule 1 zapisało się na kartach historii już rok później, kiedy Richie Ginther za kierownicą bolidu RA272 wywalczył pierwsze miejsce podczas Grand Prix Meksyku!

RA272- pierwszy zwycięski bolid Hondy

RA272- pierwszy zwycięski bolid Hondy

 

Kolejne lata ze względu na nie do końca udane rozwiązania techniczne nie obfitowały w żadne spektakularne sukcesy, aż do Grand Prix Włoch w 1967 roku, zwyciężonego przez Johna Surteesa w bolidzie RA300.

 

Niestety historyczna przygoda Hondy w F1 zakończyła się równie szybko jak się zaczęła. Podczas francuskiego wyścigu na torze Rouen-Les-Essarts w 1968 roku, na drugim okrążeniu wypadkowi uległ kierowca teamu Honda Jo Schlesser, a jego bolid zapalił się. Magnezowa konstrukcja karoserii dodatkowo przyczyniła się do pogorszenia skutków pożaru. Kierowca nie przeżył, a japońska marka z końcem sezonu na wiele dziesięcioleci wycofała się ze startów w najbardziej elitarnym sporcie samochodowym świata.

Płonący wrak bolidu Jo Schlessera

Płonący wrak bolidu Jo Schlessera

Ciemne lata dla motorsportu, jasne lata dla marki Honda (1968-1983)

Po wypadku Jo Schlessera Honda skupiła się na rynku samochodów osobowych i motocykli. Być może dzięki temu stała się tak bardzo rozpowszechnioną i rozpoznawaną na całym świecie marką. W tych latach powstały pierwsze generacje modeli, które znamy do dziś. Między innymi kompaktowy Civic, większy i dużo wygodniejszy Accord, a także jego wersja coupe będąca pierwszą Hondą sygnowaną nazwą Prelude!

Złote lata Formuły 1 (1983-1992)

Lata osiemdziesiąte były epoką legend. To właśnie wtedy na torach całego świata konkurowali ze sobą najwięksi kierowcy w historii. Pomimo braku obecności oficjalnego teamu Hondy w stawce, duch tej japońskiej marki cały czas był obecny w F1. Niezawodność, przewaga technologiczna i osiągi silników Hondy zostały docenione przez zespoły Spirit, Williams, Lotus, McLaren i Tyrrell. Jednostki napędowe Hondy w różnych okresach czasu, w różnych konfiguracjach, wersjach i specyfikacjach były dostarczane do bolidów tych producentów. Samochodami napędzanymi silnikami Hondy jeździli między innymi Keke Rosberg, Nigel Mansell, Nelson Piquet, Alain Prost oraz (subiektywnie) największa legenda F1, osoba która w dużym stopniu przyczyniła się również do tego jak wyglądały sportowe, cywilne model Hondy – Ayrton Senna! Zdecydowanie najlepszym sezonem był ten z 1988 roku, kiedy Prost i Senna dosłownie zmiażdżyli stawkę i podzielili się piętnastoma zwycięstwami w szesnastu wyścigach sezonu (Senna 8, Prost 7). Zespół Marlboro McLaren zdobył Mistrzostwo Konstruktorów, Senna tytuł Mistrza Świata, a Alain Prost drugie miejsce na podium! Totalna dominacja!

 

W latach 83-91, zespoły napędzane technologią Hondy zdobyły łącznie sześć tytułów Mistrzosta Świata Konstruktorów, a pięciokrotnie kierowcy tych teamów zdobywali Mistrzostwa indywidualne (w tym Senna trzykrotnie, w 1988, 1990 i 1991 roku).

Ayrton Senna – legenda Formuły 1

Ayrton Senna – legenda Formuły 1

Czyżby powrót?! (1999)

W latach 1993-1999 Honda nadal dostarczała silniki do F1. Tym razem nie bezpośrednio, ale poprzez partnera Mugen Motorsport, zdobywając w tym czasie kilka zwycięstw. W 1999 roku pojawiły się plany na wskrzeszenie teamu Hondy i podjęcie rękawicy w walce. Plany zaszły na tyle daleko, że został zbudowany prototyp RA099, który prowadzony przez Joe Verstappena, pomyślnie i z imponującymi wynikami przechodził testy. Niestety plany z różnych powodów zostały porzucone, a Honda wróciła do dostarczania jednostek napędowych na potrzeby zespołu BAR. Ten stan rzeczy utrzymał się do 2005 roku.

RA099 – eksperymentalny prototyp z 1999 roku

RA099 – eksperymentalny prototyp z 1999 roku

Honda Racing F1 Team to brzmi dumnie! (2006-2008)

Honda Logo

We wrześniu 2005, Honda przejęła w całości zespół BAR. Tym samym powstał Honda Racing F1 Team! Pierwszy oficjalny zespół Hondy od czasów tragicznego 1968 roku!

 

Przez cały okres istnienia teamu, głównymi kierowcami w zespole byli Brytyjczyk Jenson Button i Brazylijczyk Rubens Barrichello.

 

Okres 2006-2008 zaczął się obiecująco, kierowcy Hondy regularnie zdobywali pozycje w pierwszej dziesiątce, a sezon 2006 zakończyli jako zespół na czwartym miejscu w tabeli, z jednym zwycięstwem w wyścigu. Zwycięstwo to miało miejsce podczas GP Węgier na torze Hungaroring, dokładnie wtedy swój debiut zaliczył Robert Kubica! W bardzo nieprzewidywalnych, deszczowych warunkach, po napakowanym wszelakimi incydentami wyścigu Jenson Button zdołał dowieźć do mety pierwsze miejsce. Niestety każdy kolejny sezon przynosił pogorszenie wyników, brak regularności, problemy techniczne. Finalnie w 2008 roku Honda uplasowała się na 9 miejscu wśród konstruktorów, zdobywając jedynie 14 punktów.

Honda Logo

Rubens Barrichello w bolidzie z 2006 roku

 

Na uwagę zasługuje szata graficzna bolidów Hondy w 2007 (a poniekąd także w 2008) roku. Zespół zredukował do minimum oklejenie samochodu znakami sponsorów skupiając się na zagadnieniach związanych z ochroną klimatu. Karoseria przedstawiała kulę ziemską na tle czarnego kosmosu. Tylne skrzydło miało na sobie adres www.myearthdream.com. Malowanie wzbudziło wiele kontrowersji, ale zdecydowanie wyróżniało samochody Hondy ze stawki, a nawet zdobywało nagrody związane z ochroną klimatu.

Earth Car

„Earth Car” – oryginalna szata graficzna z sezonu 2007

 

Honda ze względu na mierne wyniki i szalejący kryzys finansowy, zrezygnowała ze startu w kolejnym sezonie F1. Zespół pod zarządem Rossa Brawna został wykupiony i w sezonie 2009 wystąpił jako Brawn GP, nadal finansowo wspierany przez Hondę oraz korporację Virgin. Dostawcą silników został Mercedes, za to kierowcy, Button i Barrichello pozostali na swoich stanowiskach. Nowa konstrukcja bolidu, w połączeniu z silnikiem okazała się strzałem w dziesiątkę, co zaowocowało zdobyciem tytułów Mistrza Świata przez Jensona Buttona oraz zespół Brawn GP w roku 2009.

 

Niestety Honda Racing F1 Team był ostatnim oficjalnym zespołem Hondy w F1.

Stary kumpel McLaren (2015-2017)

Powrót jako dostawca silników nastąpił w 2015 roku. Honda po 25 latach powróciła do współpracy z McLarenem. Niestety współpraca ta nie zaowocowała godnymi uwagi wynikami. Sezon 2015 zakończył się dla McLarena na 9 miejscu. Kolejny rok przyniósł usprawnienia, które przeniosły się bezpośrednio na poprawę wyników. Samochody wyposażone w silnik RA616H zdobywały punkty w trzynastu z 21 wyścigów, dając McLarenowi finalnie 6 miejsce w klasyfikacji konstruktorów. W 2017, całkowite przeprojektowanie silnika nie przyniosło pożądanych skutków. Bolidy McLarena „nie jechały”, były niekonkurencyjne i nie dowoziły do mety punktów. Współpracę rozwiązano.

Honda współcześnie (2018 – obecnie)

Bolid Aston Martin Red Bull Racing napędzany silnikiem Hondy

Bolid Aston Martin Red Bull Racing napędzany silnikiem Hondy!

 

Obecnie Honda dostarcza silniki dla dwóch teamów: Toro Rosso oraz Red Bull Racing. Poczyniono znaczne zmiany, nie tylko techniczne, ale także w finansowaniu i strukturze firmy (zarząd). Honda stała się o wiele bardziej konkurencyjna, niezawodna. Dział odpowiedzialny za rozwój technologiczny reaguje szybko, wprowadzając wymagane poprawki nieraz przed planowanymi terminami. Efektem są bolidy zdolne konkurować z liderami o czołowe pozycje i zbierające wiele pochwał nawet wśród konkurencji.

 

W austriackim Grand Prix 2019, w końcu, po 13 latach (od zwycięstwa Jensona Buttona w 2006) samochód napędzany silnikiem Hondy wygrał wyścig. Za kierownicą bolidu Red Bull Racing zasiadał Max Verstappen! To zwycięstwo pozytywnie wpłynęło na morale teamu, gdyż po raz kolejny na najwyższym stopniu podium stanął już dwa wyścigi później, w Grand Prix Niemiec! Zwycięstwo odniósł również w GP Brazylii, gdzie stanął na podium razem z Pierre Gasly, kierowcą Toro Rosso, zespołu także napędzanego silnikami Hondy!

Max Verstappen cieszący się po zwycięstwie w GP Austrii

Max Verstappen cieszący się po zwycięstwie w GP Austrii

 

Jak można zauważyć w ostatnich dwóch latach, Honda zaczyna wracać w motorsporcie do swoich korzeni, czyli ponadprzeciętnie mocnych, pozwalających na zwyciężanie konstrukcji. Oby tym razem bogata w wielkie zwycięstwa ale i równie dotkliwe porażki historia nie zatoczyła koła, a podzespoły produkowane przez Japończyków jak najdłużej były uznawane za synonim najwyższej jakości i niezawodności. Kto wie, być może za jakiś czas po raz kolejny w polach startowych zobaczymy nie tylko silniki, ale całe bolidy sygnowane logo Hondy?

 

Autor: Mateusz Jarzombek

Źródło: en.wikipedia.orghonda.pl