Hybrydowy układ napędowy e:HEV – kolejny krok do elektryfikacji samochodów Honda

dodano: 27.11.2019

Już przyszłym roku na europejskie drogi wyjadą nowe samochody Honda. Producent konsekwentnie rozwija technologię silników hybrydowych, których zastosowanie pozwala efektywnie ograniczyć zużycie paliwa. Niedawno japońska firma zaprezentowała swój najnowszy model Jazz, wyposażony w układ napędowy e:HEV. Jako pionier tej generacji silników hybrydowych, nowa Honda Jazz e:HEV wzbudziła niemałe zainteresowanie.

Modele Hondy z serii e:Technology

Na konferencji prasowej „Electric Vision" w Amsterdamie Honda ogłosiła, że przyspiesza swój plan zelektryfikowania głównych europejskich modeli samochodów. Łącznie sześć z nich doczeka się swojej nowej wersji w ciągu najbliższych trzech lat, czyli do końca 2022 roku. Wszystkie mają być obrandowane serią „e:Technology". Pierwszym z tych modeli jest właśnie zaprezentowana Honda Jazz e:HEV.

Zgodnie ze strategią firmy produkty z serii „e:Technology" mają łączyć układ elektryczny i hybrydowy. Rozwiązanie to zapewnia wyjątkową kombinację osiągów oraz oszczędności paliwa, wyznaczając nowe trendy w produkcji dwusilnikowych hybryd.

Samochody Honda z silnikiem e:HEV - czego możemy się spodziewać?

Producent nie zdradził jeszcze dokładnych parametrów układu napędowego, ale potwierdził, że będzie składał się z silnika spalinowego (szacuje się, że będzie miał pojemność do 1,5 l) oraz dwóch silników elektrycznych. Wobec tego należy się spodziewać, że nowy model będzie dysponował napędem będącym kontynuacją rozwiązania zastosowanego w Honda CR-V Hybrid. Model ten dostępny jest od niedawna, ale już zdobył wśród ekspertów i konsumentów duże uznanie, głównie ze względu na oryginalny mechanizm działania, który różni się od silników hybrydowych innych producentów.

Istota trójskładnikowego silnika Hondy opiera się na tym, że główną rolę odgrywa nie napęd spalinowy, a elektryczny. Składa się on z trzech elementów, silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych - napędowego i generatora. Całość wspomagana jest dodatkową baterią, a tryby pracy zmieniają się przy pomocy elektrycznie sterowanego sprzęgła. Docelowo samochód pracuje w trybie elektrycznym, który w razie potrzeby zasilany jest pracą silnika spalinowego. Ponieważ w większości przypadków nie dostarcza on energii bezpośrednio do kół, może działać na stałej i optymalnej ilości obrotów. Pozwala to uniknąć strat energii związanych ze zmianą momentu obrotowego. Jest to ciekawe rozwiązanie i najprawdopodobniej w taki napęd zostaną wyposażone nowe modele Hondy. Efekt wysiłków producenta będziemy mogli ocenić już w przyszłym roku.