Honda Sensing Elite – czego się spodziewać?

dodano: 25.03.2021

Projektanci Hondy, wprowadzając na rynek japoński nową generację modelu Legend, wyposażyli go w system Honda Sensing Elite, który jest rozwinięciem systemy Honda Sensing - standardu w modelach tej marki na rynku europejskim. Rozwinięcie całej tej idei jest zgodne z myślą „bezpieczeństwo dla każdego", która jest rozwijana przez producenta już od wielu lat. System został znaczenie wzbogacony i oferuje teraz o wiele więcej niż tylko aktywny tempomat.

 

Jak to działa?


Nowe modele Hondy będą wyposażone w szereg kamer i czujników analogicznie do nowego modelu Legend. Oprogramowanie śledzi otoczenie dookoła pojazdu, ma także wgląd do środka samochodu i sprawdza stan kierowcy. To wszystko jest połączone z trójwymiarowymi mapami GNSS, co jeszcze zwiększa ilość danych dostępnych dla komputera. Głównym punktem w przygotowaniu całego procesu miało być bezpieczeństwo, system był wielokrotnie testowany i uzyskał homologację na japońskich drogach. Komputer zna ponad 10 milionów wzorców sytuacji drogowych. Sam nowy model Hondy, pierwszy wyposażony w ten system, został przygotowany tak, aby czujniki nie burzyły linii nadwozia, z kolei w środku pojawiło się więcej wyposażenia, głównie związanego z obsługą Honda Sensing Elite.


Hands off


To nazwa pierwszej funkcji, która będzie dostępna w nowych modelach Hondy. Pozwala ona kierowcy na zdjęcie rąk z kierownicy i przejęcie sterowania przez komputer. System utrzymuje samochód w pasie i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu na drogach ekspresowych. Z kolei w korku system będzie wspierać kierowcę, hamując i przyśpieszając za niego. System jest też sam w stanie zmienić pas ruchu podczas jazdy trasą, po tym jak kierowca potwierdzi, że wykonanie takiego manewru będzie bezpieczne. W przypadku, w którym nie mamy rąk na kierownicy, samochody Hondy zmienią same pas ruchu i wykonają manewr wyprzedzania, jeśli poprzedzających je samochód będzie jechać z za niską prędkością.


Jazda w korku


Kiedy po włączeniu systemu adaptacyjnego utrzymywania pasa ruchu samochód znajdzie się w korku, to komputer pokładowy może przejąć sterowanie pojazdem (przyśpieszanie, hamowanie i układ kierowniczy). Kiedy pojazd jedzie autonomicznie, kierowca może korzystać z multimediów. System w pewnych sytuacjach będzie informować kierowcę o tym, że powinien przejąć kontrolę nad kierownicą. Jeśli tego nie zrobi mimo komunikatów samochodu to pojazd uruchomi światła awaryjne i spróbuje się zatrzymać w bezpiecznym miejscu.


Nowe modele Hondy wyposażone w ten system będą bardzo ciekawym zjawiskiem na drogach, nawet mimo tego, że to nie jest w pełni autonomiczny system. Dzięki renomie japońskiego producenta może spodziewać się przyśpieszenia procesu popularyzacji tego typu rozwiązań. Samochody Hondy szybko ewoluują i dzięki takim nowinkom stają się jeszcze bardziej konkurencyjne na rynku.